EtusivuCannes 2011Suomalaiset Cannes-menestyjätTiedotteetMikä on Cannes LionsCannes 2007Yhteystiedot
 

Mikä on Cannes Lions

Vuonna 1953 perustettu Cannes Lions on laajin vuosittainen luovan mainonnan ja markkimointiviestinnän katselmus jossa kohtaavat mainonnan, suoramarkkinoinnin, interaktiivisen markkinoinnin, mainoselokuvien, radiospottien sekä median ja markkinoinnin ammattilaiset ympäri maailman.

Festivaali kokoaa yhteen yli 9 000 alan toimijaa 90:stä eri maasta. Festivaalin aikana osallistujat näkevät lähes 25 000 mainosfilmiä, mainosta, ulko- ja lehtimainosta ja online-mainosta, suoramainosta, titanium kampanjaa, mediaratkaisua ja kuulevat radiomainosta. Eri kategorioiden voittajat palkitaan arvostetuilla kultaisilla, hopeisilla ja pronssisilla leijona-patsailla.

Festivaalin aikana osallistujille on myös tarjolla laaja valikoima huipputason seminaareja ja workshoppeja.

Festivaalilla kilpaillaan 12:sta sarjassa. Tuomaristot kootaan vuosittain maailman eturivin luovista suunnittelijoista. Tuomariston jäsenet nimitetään Virallisten Cannes Lions edustajien esitysten pohjalta. Uusin sarja on Film Craft Lions.

Viestintäyhtiö EMAP osti Cannes Lionsin ranskalaiselta Roger Hatchuelin perheeltä vuonna 2004. EMAP toimii yli 50ssä maassa ympäri maailmaa.

Himoitut Cannesin Leijonat

Kategorioiden voittajille myönnetään Kulta, Hopea tai Pronssi Leijona. Parhaille Kulta Leijonille voidaan myöntää Grand Prix – palkinto. Jo Cannesin Shortlistalle pääsy on kova ammatillinen meriitti.

Muita Cannesissa jaettavia palkintoja ovat: Vuoden mainostaja (Advertiser of the Year), Vuoden toimisto (Agency of the Year) filmi, printti- ja ulkomainonnassa.

Cannesissa kisataan maailman mestaruudesta vuosittain myös Nuorten suunnittelijoiden Young Lions – sarjassa. Nuorten kilpailuun osallistuu yksi suunnittelijatiimi kustakin maasta. Maiden edustajat karsitaan maissa paikallisten edustajien parhaaksi katsomalla tavalla. Suomessa Kärkimedia on järjestänyt avoimen kansallisen karsintakilpailun vuodesta 2006 lähtien.

Puolueettomasti teidän

Cannes Lions festivaali korostaa kaikessa toiminnassaan puolueettomuutta, neutraalisuutta. Se näkyy mm halussa nostaa esiin ja kannustaa mainontaa ja markkinointiviestintää mahdollisimman laajalla mediavalikolla.

Neutraalius näkyy myös festivaalin virallisten edustajien nimittämisessä. Edustaja ei voi olla esim mainos- tai mediatoimisto tai alan julkaisu, vaan puolueeton taho, jonka oma intressi poikkeaa alan ydintoimijoiden intressistä. Edustaja ei saa palkkiota työstään festivaalin hyväksi. Neutraaliuden säilymiseksi kaikessa toiminnassa mm Cannesin Leijonista ei voi palkita rahapalkinnoilla.